A biciklik új generációja: az elektromos kerékpár

Gyönyörű kerékpár a hegyen

Az elektromos kerékpárok, mint azt már olvashattuk igen elterjedtek hazánkban is. Sokszor lehet látni az utakon vagy a szabadban is, hogy már nem csak az a korosztály ül nyeregre, aki elég fittnek érzi magát, hanem már azok is megpróbálkoznak ezzel, akik eddig féltek egy kicsit, mondván, hogy hamar elfáradnak a bicikli tekerésében és ezért inkább nem is indultak el vele. Mint azt már írtuk nagyon nagy előnye, hogy az elektromos bicikli akár csak a többi hasonló társa is, mint az elektromos roller vagy a robogó környezetbarát. Egy akkumulátor van felszerelve a kerékpárra, amit időnként fel kell tölteni, hogy működésbe tudjuk hozni a szerkezetet. Persze ez sajnos nem azt jelenti, hogy ha a belvárosban robogunk vele, akkor nincs szükségünk már az egészségünket védő maszkra, mert sajnos ahhoz ennél sokkal több olyan emberre lenne szükség, aki feladja az autójának a kényelmét, akár csak azokon a napokon, amikor az idő is megengedi.

Elektromos kerékpár típusok

Erre még várni kell, de reméljük ez az idő is eljön hamarosan. Fontos tudni még róla, hogy nemcsak benzinnel tudunk spórolni vele, hanem a parkolással sem kell vesződni. Ahova a normál kerékpárokat le lehet tenni, oda ez is befér. Alapvetően háromféle elektromos biciklit különböztetünk meg:

Pedelec kerékpárok

Ez az a fajta, ami ha szeretnénk, rásegít az elektromos motorjával, hogy gyorsabbak legyünk, de csak abban az esetben, ha mi is pedálozunk. Ezért szokták ezt elektromos rásegítéses biciklinek is nevezni. Ez az a típus, ami önálló kerékpárként is megállja a helyét, mert ha kikapcsoljuk a hajtást, akkor ugyan úgy tudunk vele közlekedni, mint a hagyományos biciklivel. Ez a fajta a KRESZ előírásai szerint kerékpárnak minősül, ezért nem kell hozzá jogosítvány, sem pedig bármilyen engedély. Maximális sebesség, amit ezzel el tudunk érni az a 25 km/h.

Levo FSR 6Fattie elektromos kerékpár
Levo FSR 6Fattie elektromos kerékpár

E-bike

Az előző fajtától nagyban különbözik, hiszen itt egy beépített gázkar használata segít abban, hogy működésbe hozzuk az elektromos rendszert. Ennél a fajtánál nem szükséges, hogy pedálozzunk is, amikor használni szeretnénk a gyorsítást elősegítő berendezést. Ezek a biciklik már rendszám és engedély kötelesek, mivel ebbe a kategóriába azok a kerékpárok tartoznak, melyeknek a motorja meghaladja a 250 w-os teljesítményt. Az e-bike mehet 25km/h feletti sebességgel is. Kinézetük már nagyon hasonlít egy robogóhoz.

S-pedelec biciklik

Kezdetben, amikor elterjedtek az elektromos kerékpárok, akkor csak az előző kettő volt forgalomban. 2011-ben alakult ki ez a fajta is. A neve elején az S (speed) a sebességre vonatkozik. Ennél a fajtánál, már nem csak a pedálozással tudjuk bekapcsolni a rásegítéses erőt, hanem egy gázkar elforgatásával, vagy egy gomb megnyomásával is működésbe tudjuk hozni. Kinézetre ez még mindig a kerékpárokra hasonlít jobban, mert pedál is van rajta és önálló bicikliként is lehet vele közlekedni. A meghajtással elérhető sebességük jóval meghaladja a 25 km/h-t. Teljesítménye 500 W – 1,5 kw-ig bármekkora lehet. Hivatalosan ezt a fajtát csak kismotor jogosítvánnyal és bukósisakkal lehet vezetni, valamint kötelező biztosítást is kell már rájuk kötni.

Robogók és rollerek

A Vetcrix robogók voltak az elsők olyan nagyteljesítményű járművek a világon, amelyek forgalomba is kerültek és bárki számár elérhetővé váltak. Nemcsak ezekhez, hanem bármelyik fajtához jogosítvány és bukósisak szükséges. Számtalan változat létezik ma már ennek is, akárcsak a kisebb, szintén elektromos meghajtású rollereknek is. Ezek is kitűnően alkalmasak munkába járásra vagy kirándulásra is. Összecsukhatóak, így kis helyen is elférnek. Számos előnye van ennek is, mint bármelyik másik elektromos meghajtású járműnek.

Azt gondolom, hogy ha valaki úgy dönt, hogy lecseréli autóját akár csak alkalmanként, egy manapság eléggé elterjedőben lévő elektromos kerékpárra, akkor annak számos lehetősége van már. Kezdetben lehet bérelni is, mivel erre igen sok helyen adnak már lehetőséget, vagy lehet venni használtan is, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy rosszabb, mint a teljesen új. A lényeg az, hogy reméljük, mindig egyre többen leszünk azok, akiknek fontos, hogy egy tisztább környezetben éljünk, és ezért megpróbálunk a közlekedésünkben is tenni valamit.

A meghajtási rendszer egyik fontos része az akkumulátor

Ez egy energiatároló berendezés, ami jelen esetünkben az elektromos bicikli motorjához szükséges erőt szolgáltatja. Az alkatrészek közül ez a legdrágább, mivel függ a gyártótól, minőségétől és a típusától is. Ezért nagyon fontos, hogy mennyi ideig tudjuk majd használni. Fajtáját tekintve kétféle létezik a savas és a lúgos. Az elsőt inkább az autókban használják. Típusát nézve négy igen elterjedt változatot különböztetünk meg:

  • Ólom: ez a legrégebbi fajta. Súlyát nézve sokkal nehezebb a többinél, viszont ha az ár a fő szempont, akkor ez a legkedvezőbb. Élettartama 1 – 1,5 év.
  • Nikkel-Cadmium: ez már valamivel fiatalabb az Ólomnál, de ezt szinte már csak az olcsóbb fajtákban használják. Előnye, hogy könnyebb újrahasznosítani, viszont mérgező anyagot tartalmaz és sokszor 3-4 hét alatt is lemerül csupán önmagától.
  • Nikkel-Metallhydrid: ez már környezetbarát és aránylag olcsónak minősül. Hátránya viszont, hogy rövid az élettartama 1-2 év és ez is minden használat nélkül is képes lemerülni.
  • Lithium Ion: ennek már sokkal több előnye van, mint hátránya. Nem túl drága, nem merül le önmagától, gyorsan tölthető, tovább tudjuk használni, mint 2 év. Hátrányát nézve viszont két komoly tényező van, amit szem előtt kell tartani. Az egyik, hogy újrahasznosítása még nincs megoldva, valamint, hogy hibás működés esetén robbanás vagy tűzképződés is előfordulhat, mivel érzékenyek a cellái.

Alkatrészek és árak

A mai fejlett világban már akármit szeretnénk megnézni vagy megvásárolni nem szükséges feltétlenül elindulnunk egy adott üzletbe, hiszen megtehetjük, hogy az Interneten nézünk szét előbb. Így van ez akár a kerékpárokkal is, legyen az elektromos fajta vagy csak sima kétkerekű. Léteznek már olyan webáruházak, ahol mindent megkapunk ezekhez. Kis szerencsével pedig házhoz is szállítják, és talán nem is jövünk ki drágábban mintha akár több helyre is elmentünk volna érte. Ezeken az oldalakon tanácsokkal is el tudnak látni minket, mert sok helyen van már online ügyfélszolgálat is.

Mivel elég nagy a választék az elektromos kerékpárokat illetően, ezért az áraikat is igen nagy skálában lehet csak meghatározni. Ha számokkal kellene kifejezni, akkor lehet már 100.000,-Ft-tól egészen akár 900.000,-Ft-ért is kapni. Persze ez nagyon sok mindentől függ is ám. Használtat vagy újat veszünk, mekkora a teljesítménye, milyen típusú és még számos olyan dolog van, ami befolyásolhatja az árát. Ezért érdemes előbb jól tájékozódnunk, és több helyen is megnézni mielőtt megvesszük a kerékpárunkat.